Problema nu sunt taximetriștrii

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) solicită adoptarea unei Ordonanțe de Urgență a Guvernului prin care ei spun că va fi eliminată pirateria și toate activitățile neautorizate din transporturi. Printre aceste activități ei menționează și serviciile UBER. Contrar ei amenință cu o grevă începând cu 16 aprilie.

De aici. 

Ce nu înțeleg taximetriștii este că nu ei sunt de vină pentru viața lor grea și pentru tariful mic pe kilometru. Majoritatea sunt angajați ai unor firme care au pus mâna pe o sumă de licențe de taximetrie, care exploatează mașinile firmei sau mașinile proprii. Cei mai mulți trag zilnic să își facă planul, pentru că la sfârșitul zilei, pe patron nu îl interesează dacă tu ai avut probleme în trafic, că este scumpă benzina sau că a apărut UBER.  Problema este a industriei care a refuzat să se auto-guverneze. Au existat diverse mini-tentative ale unor firme de a spăla puțin fața serviciilor, tentative ce au eșuat lamentabil și care au fost percepute doar ca o încercare de a crește prețul.  Altfel, problema calității serviciilor oferite de taximetriști se putea rezolva acum mult timp, extrem de ușor, prin următorul set de reguli:

  • ai mașină de taxi? Trebuie să nu fie mai veche de 10 ani, să nu fi rulat peste 200.000 de km și să fie dotată cu aer condiționat. Știu, e greu să amortizezi o mașină scumpă din taximetrie, dar poate că asta e și datorită prețului mic pe kilometru?
  • personalizarea mașinilor de taxi trebuie să fie zero (0) – cu excepția cerințelor legale. Fără cruciulițe, postere, bannere, brăduleți și alte bălării. Dacă e și mașina ta personală, când mergi la țară la rude, poți să îți pui toate cruciulițele din lume. Ai intrat de muncă pe taxi, ai zero personalizare.
  • șoferul de taxi să fie îmbrăcat, la orice moment, decent: pantofi negri, blugi negri sau albaștri, cămașă albă. Nu contează marca hainelor, greutatea șoferului, culoarea tenului sau marca mașinii.
  • montarea camerelor de supraveghere în mașini să fie obligatorie, cu filmare atât spre interior cât și spre exterior, care să funcționeze non-stop pe perioada turelor, iar la orice abatere sau plângere din partea clientului, patronul / compania de taxi sau deținătorul licenței (dacă nu este același cu șoferul) să își asume că trebuie să taie răul din rădăcină pentru a păstra un business sănătos per ansamblu.

După ce toate acestea vor fi făcute, monitorizate și respectate, poți ridica lejer prețul pe kilometru la 2.5-3 lei, ca măsură centralizată și poți face o grevă masivă împotriva UBER, Taxify sau împotriva oricui altcuiva care nu respectă regulile. Iar asta trebuie să o facă industria, nu statul, nu primăria. Zece băieți bine intenționați care își cumpără Skoda sau Renault pentru a face taximetrie, le spală des și vorbesc frumos cu clientul, nu sunt suficienți. Când starea taximetriei este așa cum este acum în București, când sunt mii de mașini în trafic cu ITP-ul făcut la băieți pe 50 de lei, cu sute de mii de kilometri la bord, cu șoferi care refuză curse sau se poartă urât cu clienții, poți să faci oricâte greve vrei. Tratezi doar simptomele. Boala rămâne în sistem și o să continue să îl sece.

 

Credit foto.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *