Aprinde farurile!

Cu toate că încă din 2002 prin ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002, la articolul 44 se reglementează folosirea luminilor de întâlnire atunci când se circulă pe autostrăzi, drumuri expres și naționale europene și în timpul zilei, cei mai mulți dintre noi ignoră cu succes acest mic detaliu. Altfel, nu te amendează nimeni dacă folosești luminile de întâlnire, adică faza scurtă așa cum este ea cunoscută în popor inclusiv în interiorul localităților.

Dimpotrivă, faptul că ești mai vizibil în timpul zilei reduce riscul de a face un accident. Ăsta este motivul pentru care au fost inventate celebrele DRL-uri (daytime running lights), devenite adevărate “semnături luminoase” pentru multe mărci auto ce echipează din ce în ce mai multe mașini noi.

În studiul ăsta făcut în 2010 în state (mai știam de unul de prin țările nordice pe care nu îl mai găsesc) s-a concluzionat că mașinile echipate cu DRL-uri au fost implicate în mai puține accidente, între 5 și 10% mai puține, dar eu sunt optimist așa că o să iau 10% drept cifră de referință. Imaginează-ți că dintr-o sută de accidente, 10 sunt evitate. Între 10 și 20 de mașini (uneori și mai multe) nu mai suferă pagube, o grămadă de oameni nu se mai rănesc, mult timp ce putea fi pierdut în spital sau pe drumuri reparând mașini evitat. Toate astea la cheremul tău, prin apăsarea unui buton sau răsucirea unei manete. Dar DRL-urile sunt mai eficiente în oraș. Când văd mașini pe drumuri naționale fără nici un fel de lumină aprinsă (de cele mai multe ori și fără poziții), mai ales mașini de culoare închisă (gri, maro) ce se confundă ușor cu asfaltul sau cu mediul înconjurător de la distanță, nu mă pot opri să nu mă întreb ce gândesc oamenii ăia. Dacă faci drumuri lungi cu siguranță te-ai angajat în depășiri și ai început să faci diferența dintre a vedea o mașină cu faza scurtă aprinsă la distanță și una care merge fără nici o lumină aprinsă.

Nu, folosirea luminilor de ceață nu intră în această categorie. Se numesc lumini de ceață cu un scop. Așa că după ce îți pui centura, aprinde faza scurtă! Te poate salva cândva, cu toate că nici nu o să îți dai seama.

La fel nu îi înțeleg deloc pe cetățenii ce circulă noaptea în oraș cu luminile stinse (și parcă sunt din ce în ce mai mulți în ultima vreme). E drept, orașele sunt de cele mai multe ori destul de bine luminate și uneori ai putea spune că nici nu e nevoie de faruri, că vezi destul de bine de la stâlpii de iluminat public. Dar nu e chiar așa. Chiar dacă tu vezi bine, asta nu înseamnă că ești la fel de ușor de observat de ceilalți participanți la trafic și de pietoni. După ce ai pornit motorul și ți-ai pus centura, aprinde farurile. Contează!

Alte chestii de bun simț:

  • dacă ți s-a ars un bec, fie la faruri fie la stopuri, înlocuiește-l. Unele mașini te avertizează că s-a ars un bec. La celelalte trebuie să mai verifici tu din când în când. Nu de puține ori era să mă urc pe câte un deștept care nu avea stopuri, uneori nici măcar poziții. Aceelași lucru este valabil și pentru semnalizatoare. La o avertizare prietenoasă la următorul semafor mi se răspunde de cele mai multe ori cu “da, știu.. o să îl schimb”.  Când?
  • reglează-ți înălțimea farurilor. Tu poate vezi bine, dar ochii celor de pe contrasens nu au nici o vină că tu nu vezi bine.

Poza preluata de aici.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *